Marknadsföringsspråk

5 marknadsföringstermer som är bra att kunna 2020

Precis som vilken bransch som helst är marknadsföringen fylld med trendiga modeord som byts ut ungefär lika ofta som digitalstrategerna byter kallingar. Det gör att jargongen lätt blir förvirrande för dig som icke-marknadsföringsnörd. Samtidigt är det viktigt att även du som utomstående är medveten om trenderna i branschen och förstår hur de påverkar ditt företag. Därför ska vi i det här inlägget hjälpa dig lite på traven.

Även om vi på Spajk använder en avslappnad tonalitet med spår av slang är vi främst måna om att göra oss förstådda av dig som läsare. Därför undviker vi att använda förvirrande branschtermer som andra byråer gärna slänger sig med för att låta kunniga. Det finns en drös av dem där ute. Modeorden som vi marknadsföringsnördar går igång på och som andra får kväljningar av. Sannolikheten är stor att du redan stött på några av dem och sedan lämnats kvar med ett stort frågetecken i pannan. Därför tänkte vi idag förklara 5 marknadsföringstermer som är bra att kunna 2020.

Leads

Leads är ett coolare ord för potentiella kunder. Kort sagt är det företag eller personer som visat intresse i ditt företag, och som i bästa fall försett dig med ett sätt att nå dem på. Typ en mejladress eller ett telefonnummer. Då blir det lättare för dig att försöka övertyga dem att bli din kund.

Konverteringsoptimering

När det kommer till konverteringar pratar man oftast om hemsidebesökare som gör vad du vill att de ska göra på din sajt. Det kan handla om att registrera sig för ett nyhetsbrev, anmäla sig till ditt nästa webinar eller köpa den där tröjan. Konverteringsoptimering således, är arbetet du lägger ner för att få fler besökare att “konvertera”. Det kan handla om att använda data för att förstå vad dina besökare letar efter, eller till och med något så enkelt som att testa en ny färg på “Köp nu”-knapparna.

Inbound marketing

För dig som är vass på engelska är inbound marketing precis vad det låter som. Det är när kunderna “bound in”, alltså kommer till dig. Motsatsen, kan man säga, är outbound marketing när företag “bound out” – trycker ut – sitt budskap till kunderna. Med inbound marketing kommer kunderna till dig för att lära sig något nytt, få mer information eller bli underhållna. Sedan är det upp till dig att skapa innehåll som gör att de blir nyfikna på mer. Vem vet, kanske konverterar de (😉). En företagsblogg är en klassisk inbound marketing-kanal.

Kontext

Ja, ordet kontext är väl kanske inte så 2020 i sig. Det handlar helt enkelt om sammanhanget. Vi tog med det här ordet för det är något vi tror stenhårt på. Vare sig det handlar om att hitta nya kunder på en mässa eller nå ut med ett budskap spelar kontexten en avgörande roll för hur framgångsrik du blir. Coronakrisen är ett tydligt exempel på ett kontext som så gott som alla varumärken fått anpassa sig efter. Dock behöver du såklart inte en pandemi för att dra nytta av en kontext som passar ditt varumärke. Det kan även vara mindre sammanhang i din geografiska närhet, som en lokal meetup-grupp till exempel.

UX

User experience, alltså användarupplevelse på svenska. Handlar kort och gott om att din vara, tjänst, hemsida, webbshop, eller vad det nu kan vara, ska vara så användarvänlig som möjligt. Uttrycket används ofta när vi utvecklar digitala tjänster. Därför förklaras nog bra UX bäst genom att ge exempel på motsatsen. Du vet till exempel de där sajterna där texten är så liten att den blir helt oläsbar på mobilen? Dålig UX! Eller knappar som är så små att du alltid råkar trycka på två samtidigt? Dålig UX! De som jobbar med UX är experter på att förstå användarens behov och utveckla tjänsterna efter dessa.

Vill du veta mer om hur vi på Spajk kommer in i bilden?

Läs mer om våra tjänster och hur vi kan hjälpa dig med spetsigare text till ditt företag. Hör gärna av dig till oss om du har några frågor!

1 reaktion på ”5 marknadsföringstermer som är bra att kunna 2020”

Lämna en kommentar